Általános szerződési feltételek
Jelen Általános Szerződési Feltételek (a továbbiakban: ÁSZF) a https://szanitermania.hu oldalon (a továbbiakban: Honlap) elérhető áruk megvásárlására, illetve az oldal felhasználási feltételeire vonatkozik.
A jelen Szerződésben vastagon szedett rendelkezéseket Megrendelő köteles különös figyelemmel áttekinteni, mivel azok eltérnek a szokásos üzleti gyakorlatoktól.
1. Adatok
Az Eladó adatai
Név: CSAB-ATI 2002 Bt.
Székhely: 9444 Fertőszentmiklós, Szent István utca 12. B.
Levelezési cím: 9444 Fertőszentmiklós, Szent István u. 12.
Nyilvántartásba vevő hatóság: Győri Törvényszék Cégbíróság
Cégjegyzékszám: 08-06-010938
Adószám: 21463275-2-08
Képviselő: Fülöp Csaba
Telefonszám: +36 70 674 1765
E-mail: info@szanitermania.hu
Honlap: http://szanitermania.hu
Bankszámlaszám: 11737090-21457823
Tárhelyszolgáltató adatai
Szolgáltató neve: Sybell Informatika Kft.
Szolgáltató címe: 1158 Budapest, Késmárk u. 7/B 2. em. 206.
Elérhetőség: info@sybell.hu
2. Fogalmak
Áru: a Honlap kínálatában szereplő, a Honlapon értékesítésre szánt ingó dolog.
Felek: Az Eladó és a Vevő együttesen.
Fogyasztó: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.
Fogyasztói szerződés: olyan szerződés, amelynek egyik alanya fogyasztónak minősül.
Gyártó: az Áru előállítója, importált Áru esetén az Árut az Európai Unió területére behozó importőr, valamint bármely olyan személy, aki vagy amely az Árun nevének, védjegyének vagy egyéb megkülönböztető jelzésének feltüntetésével önmagát gyártóként tünteti fel.
Honlap: a jelen weboldal, amely a szerződés megkötésére szolgál.
Szerződés: Eladó és Vevő között a Honlap és elektronikus levelezés útján létrejövő adásvételi szerződés.
Tartós adathordozó: bármely olyan eszköz, amely lehetővé teszi a fogyasztó vagy a vállalkozás számára a személyesen neki címzett adatoknak a jövőben is hozzáférhető módon és az adat céljának megfelelő ideig történő tárolását, valamint a tárolt adatok változatlan formában történő megjelenítését.
Távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköz: olyan eszköz, amely alkalmas a felek távollétében – szerződés megkötése érdekében – szerződési nyilatkozat megtételére. Ilyen eszköz különösen a címzett vagy a címzés nélküli nyomtatvány, a szabványlevél, a sajtótermékben közzétett hirdetés megrendelőlappal, a katalógus, a telefon, a telefax és az internetes hozzáférést biztosító eszköz.
Távollévők között kötött szerződés: olyan fogyasztói szerződés, amelyet a szerződés szerinti Áru megvételére szervezett távértékesítési rendszer keretében a felek egyidejű fizikai jelenléte nélkül úgy kötnek meg, hogy a szerződés megkötése érdekében a szerződő felek kizárólag távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak.
Vállalkozás: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében eljáró személy.
Vevő/Ön: a Honlapon keresztül vételi ajánlatot tevő szerződést kötő személy
Jótállás: A fogyasztó és a vállalkozás között kötött szerződések esetén (a továbbiakban: fogyasztói szerződés) a Polgári Törvénykönyv szerinti,
- a szerződés teljesítéséért vállalt jótállás, amelyet a vállalkozás a szerződés megfelelő teljesítéséért a jogszabályi kötelezettségén túlmenően vagy annak hiányában önként vállal, valamint
- a jogszabályon alapuló kötelező jótállás
Vételár: az Áruért fizetendő ellenszolgáltatás.
3. Vonatkozó jogszabályok
A Szerződésre a magyar jog előírásai az irányadóak, és különösen az alábbi jogszabályok vonatkoznak:
- 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről
- 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 151/2003. (IX.22.) kormányrendelet a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
- 45/2014. (II.26.) kormányrendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól
- 19/2014. (IV.29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól
- 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról
- 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
- AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2018/302 RENDELETE (2018. február 28.) a belső piacon belül a vevő állampolgársága, lakóhelye vagy letelepedési helye alapján történő indokolatlan területi alapú tartalomkorlátozással és a megkülönböztetés egyéb formáival szembeni fellépésről, valamint a 2006/2004/EK és az (EU) 2017/2394 rendelet, továbbá a 2009/22/EK irányelv módosításáról
- AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETE (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet)
- A fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet
4. Az ÁSZF hatálya, elfogadása
A Felek között létrejövő szerződés tartalmát – a vonatkozó kötelező érvényű jogszabályok rendelkezései mellett – a jelen ÁSZF határozza meg. Ennek megfelelően tartalmazza a jelen ÁSZF a Feleket megillető jogokat és kötelezettségeket, a Szerződés létrejöttének feltételeit, a teljesítési határidőket, a szállítási és fizetési feltételeket, a felelősségi szabályokat, valamint az elállási jog gyakorlásának feltételeit.
A Vevő a megrendelése véglegesítése előtt köteles megismerni a jelen ÁSZF-et.
5. A Szerződés nyelve, a Szerződés formája
A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó Szerződések nyelve a magyar.
A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó szerződések nem minősülnek írásba foglalt szerződéseknek, azokat az Eladó nem iktatja.
6. Számlázás
Társaságunk a 2007. évi CXXVII. törvény 175. §. szerinti elektromos számlát alkalmaz. Ön a jelen ÁSZF elfogadásával belegyezését adja az elektronikus számla alkalmazásához.
7. Árak
Az árak forintban értendők, és tartalmazzák a 27%-os áfát. Nem zárható ki annak a lehetősége, hogy üzletpolitikai okból az Eladó az árakat módosítsa. Az árak módosítása nem terjed ki a már megkötött szerződésekre (a már leadott rendelésekre). Amennyiben Eladó az árat hibásan tüntette fel, és megrendelés érkezett az Árura, de szerződést még nem kötöttek a felek, úgy az ÁSZF 8. pontja alapján jár el az Eladó.
8. Hibás ár
Nyilvánvalóan hibásan feltüntetett árnak minősül:
- 0 Ft-os ár,
- hibátlan Áru esetén az Áru legutóbbi, teljes árának 70%-át el nem érő ár, kivéve, ha Eladó kifejezetten kedvezményesként nem tünteti fel azt,
- kedvezménnyel csökkentett, de a kedvezményt tévesen feltüntető ár (pl.: teljes értéken 100 000 Ft-os Áru esetén a 20 %-os kedvezmény feltüntetése mellett 50 000 Ft-ért kínált Áru).
Hibás ár feltüntetése esetén Eladó felajánlja az Áru valós áron történő megvásárlásának lehetőségét, mely információ birtokában a Vásárló eldöntheti, hogy megrendeli valós áron az Árut vagy minden hátrányos jogkövetkezmény nélkül lemondja a megrendelést.
9. Panaszügyintézés és jogérvényesítés
A Vásárló az Áruval vagy az Eladó tevékenységével kapcsolatos fogyasztói kifogásait a jelen ÁSZF 1. pontjában feltüntetett elérhetőségeken terjesztheti elő.
A Vásárló szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással a panaszát, amely az Eladónak, illetve az Eladó érdekében vagy javára eljáró személynek az Áru fogyasztók részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozik.
A szóbeli panaszt az Eladó köteles azonnal megvizsgálni, és szükség szerint orvosolni. Ha a Vevő a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, az Eladó a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a Vevőnek átadni. Telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén az Eladó köteles a Vevőnek legkésőbb 30 napon belül – az írásbeli panaszra adott válaszra vonatkozó előírásoknak megfelelően – az érdemi válasszal egyidejűleg megküldeni, egyebekben pedig az írásbeli panaszra vonatkozóan, az alábbiak szerint köteles eljárni. Az írásbeli panaszt a vállalkozás – ha az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik – a beérkezését követően harminc (30) napon belül köteles írásban érdemben igazolható módon megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. Ennél rövidebb határidőt jogszabály, hosszabb határidőt törvény állapíthat meg. A panaszt elutasító álláspontját az Eladó indokolni köteles. A telefonon vagy elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panaszt az vállalkozás köteles egyedi azonosítószámmal ellátni. A válaszban tájékoztatni kell a Vásárlót a Békéltető Testülethez fordulás lehetőségéről.
9.1. A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
- a Vevő neve, lakcíme,
- a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja,
- a Vevő panaszának részletes leírása, a Vevő által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
- az Eladó nyilatkozata a Vevő panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
- a jegyzőkönyvet felvevő személy és – telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével – a Vevő aláírása,
- a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
- telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.
Az Eladó a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.
A panasz elutasítása esetén az Eladó köteles a Vevőt írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell továbbá az illetékes hatóság, illetve a Vevő lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy az Eladó a fogyasztói jogvita rendezése érdekében igénybe veszi-e a békéltető testületi eljárást. Amennyiben az Eladó és a Vevő között esetlegesen fennálló fogyasztói jogvita a tárgyalások során nem rendeződik, az alábbi jogérvényesítési lehetőségek állnak nyitva a Vevő számára:
9.2. Fogyasztóvédelmi eljárás
Panasztétel a fogyasztóvédelmi hatóságoknál lehetséges. Amennyiben a Vevő fogyasztói jogainak megsértését észleli, jogosult panasszal fordulni a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz. A panasz elbírálását követően a hatóság dönt a fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról. A fogyasztóvédelmi elsőfokú hatósági feladatokat a Vevő lakóhelye szerint illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatalok látják el, ezek listája itt található: http://www.kormanyhivatal.hu/
9.3. Bírósági eljárás
A Vevő jogosult a fogyasztói jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.
9.4. Békéltető testületi eljárás
Tájékoztatjuk, hogy Ön velünk szemben fogyasztói panasszal élhet. Amennyiben az Ön fogyasztói panaszát elutasítjuk, úgy Ön jogosult az Ön lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes Békéltető Testülethez is fordulni: a békéltető testület eljárása megindításának feltétele, hogy a Vevő az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését. Az eljárásra – a Vevő erre irányuló kérelme alapján – az illetékes testület helyett a Vevő kérelmében megjelölt békéltető testület illetékes.
Az Eladót a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.
Ennek keretében fennáll a vállalkozásoknak a békéltető testület felhívására történő válaszirat megküldési kötelezettsége, továbbá kötelezettségként kerül rögzítésre a békéltető testület előtti megjelenési kötelezettség („meghallgatáson egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételének biztosítása”).
Amennyiben az Eladó székhelye vagy telephelye nem a területileg illetékes békéltető testületet működtető kamara szerinti vármegyébe van bejegyezve, a vállalkozás együttműködési kötelezettsége a Vevő igényének megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségének felajánlására terjed ki, a Békéltető testületi ülésen a részvétel nem kötelező az írásbeli, az egyezségi ajánlatot tartalmazó irat elküldése esetén.
A fenti együttműködési kötelezettség megszegése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság rendelkezik hatáskörrel, amely alapján a jogszabályváltozás következtében a vállalkozások jogsértő magatartása esetén kötelező bírságkiszabás alkalmazandó, bírságtól való eltekintésre nincs lehetőség. A fogyasztóvédelemről szóló törvény mellett módosításra került a kis- és középvállalkozásokról szóló törvény vonatkozó rendelkezése is, így a kis- és középvállalkozások esetén sem mellőzhető majd a bírság kiszabása.
A bírság mértéke kis- és középvállalkozások esetén 15 ezer forinttól 500 ezer forintig terjedhet, míg a számviteli törvény hatálya alá tartozó, 100 millió forintot meghaladó éves nettó árbevétellel rendelkező, nem kis- és középvállalkozás esetén 15 ezer forinttól, a vállalkozás éves nettó árbevételének 5%-áig, de legfeljebb 500 millió forintig terjedhet. A kötelező bírság bevezetésével a jogalkotó a békéltető testületekkel való együttműködés nyomatékosítását, illetve a vállalkozásoknak a békéltető testületi eljárásban való aktív részvételének biztosítását célozza.
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a Vevő vagy a vállalkozás kérésére tanácsot ad a Vevőt megillető jogokkal és a Vevőt terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.
A békéltető testület eljárása a Vevő kérelmére indul. A kérelmet a békéltető testület elnökéhez kell írásban benyújtani: az írásbeliség követelményének levél, távirat, távgépíró vagy telefax útján, továbbá bármely egyéb olyan eszközzel is eleget lehet tenni, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak az adat céljának megfelelő ideig történő tartós tárolását, és a tárolt adatok változatlan formában és tartalommal történő megjelenítését. A kérelemnek tartalmaznia kell
- a Vevő nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
- a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás nevét, székhelyét vagy érintett telephelyét,
- ha a Vevő az illetékességet az illetékes békéltető testület helyett kérelmezett testület megjelölését,
- a Vevő álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
- a Vevő nyilatkozatát arról, hogy a Vevő az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelte a vitás ügy rendezését
- a Vevő nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben más békéltető testület eljárását nem kezdeményezte, közvetítői eljárás nem indult, keresetlevél beadására, illetve fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem előterjesztésére nem került sor,
- a testület döntésére irányuló indítványt,
- a Vevő aláírását.
A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a Vevő bizonyítékként hivatkozik, így különösen a vállalkozás írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a Vevő rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az előírt egyeztetés megkísérléséről.
Ha a Vevő meghatalmazott útján jár el, a kérelemhez csatolni kell a meghatalmazást.
A Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el: http://www.bekeltetes.hu
A területileg illetékes Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el:
https://bekeltetes.hu/index.php?id=testuletek
9.4.1. Az egyes területileg illetékes Békéltető Testületek elérhetőségei:
Baranya Vármegyei Békéltető Testület Cím: 7625 Pécs, Majorossy I. u. 36. Postacím: 7625 Pécs, Majorossy I. u. 36 Telefonszám: 06-72-507-154 Mobil: +36 20 283-3422 E-mail: info@baranyabekeltetes.hu Honlap: www.baranyabekeltetes.hu |
Békés Vármegyei Békéltető Testület Cím: 5600 Békéscsaba, Penza ltp. 5. Telefonszám: 06-66-324-976 Fax: 06-66-324-976 E-mail: bekeltetes@bmkik.hu Honlap: www.bmkik.hu |
Budapesti Békéltető Testület Cím: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. I. em. 111. Postacím: 1253 Budapest, Pf.:10. Telefonszám: +36-1-488-21-31 E-mail: bekelteto.testulet@bkik.hu Honlap: bekeltet.bkik.hu |
Fejér Vármegyei Békéltető Testület Cím: 8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6. Telefonszám:06-22-510-310 E-mail: bekeltetes@fmkik.hu Honlap: www.bekeltetesfejer.hu |
Hajdú-Bihar Vármegyei Békéltető Testület Cím: 4025 Debrecen, Vörösmarty u. 13-15. Telefonszám: 06-52-500-710; 06-52-500-745 Fax: 06-52-500-720 E-mail: bekelteto@hbkik.hu; nemes.brigitta@hbkik.hu Honlap: www.hbmbekeltetes.hu |
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Békéltető Testület Cím: 5000 Szolnok, Verseghy park 8. III. emelet 303-304. Mobil: 06-20-373-2570 E-mail: bekeltetotestulet@iparkamaraszolnok.hu Honlap: www.jaszbekeltetes.hu |
Nógrád Vármegyei Békéltető Testület Cím: 3100 Salgótarján, Mártírok útja 4. Telefonszám: 06-32-520-860 Fax: 06-32-520-862 E-mail: nkik@nkik.hu Honlap: www.nkik.hu |
Somogy Vármegyei Békéltető Testület Cím: 7400 Kaposvár, Anna u.6. Telefonszám: 06-82-501-000 E-mail: skik@skik.hu |
Tolna Vármegyei Békéltető Testület Cím: 7100 Szekszárd, Arany J. u. 23-25. III. emelet Telefonszám: 06-74-411-661 Fax: 06-74-411-456 E-mail: kamara@tmkik.hu; t-tiv@tmkik.hu |
Veszprém Vármegyei Békéltető Testület Cím: 8200 Veszprém, Radnóti tér 1. földszint 115-116. Telefonszám: 06-88-814-121; 06-88-814-111 E-mail: info@bekeltetesveszprem.hu Honlap: www.bekeltetesveszprem.hu |
Bács-Kiskun Vármegyei Békéltető Testület Cím: 6000 Kecskemét, Árpád krt. 4. Postacím: 6001 Kecskemét, Pf.228. Telefonszám: 06-76-501-500; 06-76-501-525, 06-70-938-4765, 06-70-938-4764 Fax: 06-76-501-538 E-mail: bekeltetes@bacsbekeltetes.hu Honlap: www.bacsbekeltetes.hu |
Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Békéltető Testület Cím: 3525 Miskolc, Szentpáli u. 1. Telefonszám:06-46-501-091;06-46-501-090 E-mail: bekeltetes@bokik.hu Honlap: www.bekeltetes.borsodmegye.hu |
Csongrád-Csanád Vármegyei Békéltető Testület Cím: 6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12. Telefonszám: 06-62-554-250/118 E-mail: bekelteto.testulet@csmkik.hu Honlap: www.bekeltetes-csongrad.hu |
Győr-Moson-Sopron Vármegyei Békéltető Testület Cím: 9021 Győr, Szent István út 10/a. Telefonszám: 06-96-520-217 E-mail: bekeltetotestulet@gymskik.hu Honlap: www.bekeltetesgyor.hu |
Heves Vármegyei Békéltető Testület Cím: 3300 Eger, Hadnagy u. 6. fsz. 1. Postacím: 3300 Eger, Faiskola u. 15. Telefonszám: 06-36-416-660/105-ös mellék Mobil: 06-30-967-4336 E-mail: bekeltetes@hkik.hu |
Komárom-Esztergom Vármegyei Békéltető Testület Cím: 2800 Tatabánya, Fő tér 36. Telefonszám: 06-34-513-010; 06-34-513-012 Mobil: 06-30-201-1647; 06-30-201-1877 E-mail: bekeltetes@kemkik.hu |
Pest Vármegyei Békéltető Testület Cím: 1055 Budapest, Balassi Bálint u. 25. IV/2. Telefonszám: 06-1-269-0703 Fax: 06-1-474-7921 E-mail: pmbekelteto@pmkik.hu Honlap: http://panaszrendezes.hu/ |
Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Békéltető Testület Cím: 4400 Nyíregyháza, Széchenyi u. 2. Telefonszám: +36-42-420-280 Fax: +36-42-420-180 E-mail: bekelteto@szabkam.hu Honlap: www.bekeltetes-szabolcs.hu |
Vas Vármegyei Békéltető Testület Cím: 9700 Szombathely, Honvéd tér 2. Telefonszám: 06-94-506-645 Fax: 06-94-316-936 E-mail: pergel.bea@vmkik.hu Honlap: www.vasibekelteto.hu |
Zala Vármegyei Békéltető Testület Cím: 8900 Zalaegerszeg, Petőfi út 24. Telefonszám: 06-92-550-513 Fax: 06-92-550-525 E-mail: zmbekelteto@zmkik.hu Honlap: www.bekelteteszala.hu |
9.4.2. Békéltető Testületi eljárás fogyasztónak nem minősülő személyek esetén
A fogyasztóvédelmi törvény alapján a Békéltető Testületi eljárás tekintetében fogyasztónak minősül az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró, külön törvény szerinti adásvételi szerződés, civil szervezet, egyházi jogi személy, társasház, lakásszövetkezet, mikro-, kis- és középvállalkozás is, amely árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.
A fogyasztói minőség fennállását a Békéltető Testület jogosult ellenőrizni és vizsgálni. Az eljárás szabályaira a Békéltető Testület alatt írt szabályok az irányadóak.
9.5. Online vitarendezési platform
Az Európai Bizottság létrehozott egy honlapot, amelybe a fogyasztók beregisztrálhatnak, így ezen keresztül lehetőségük nyílik arra, hogy online vásárláshoz kapcsolódó jogvitáikat ezen keresztül rendezzék egy kérelem kitöltésével, elkerülve a bírósági eljárást. Így a fogyasztók tudják érvényesíteni jogaikat anélkül, hogy például a távolság meggátolná őket ebben.
Ha Ön panaszt kíván tenni egy, az interneten vásárolt Áruval vagy szolgáltatással kapcsolatban, és nem akar feltétlenül bírósághoz fordulni, igénybe veheti az online vitarendezés eszközét.
A portálon Ön és a kereskedő, akivel szemben panasszal élt, közösen kiválaszthatják a panasz kezelésével megbízni kívánt vitarendezési testületet.
Az online vitarendezési platform itt érhető el:
https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&lng=HU
10. Szerzői jogok
A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (továbbiakban: Szjt.) 1. § (1) bekezdése értelmében a weboldal szerzői műnek minősül, így annak minden része szerzői jogi védelem alatt áll. Az Szjt. 16. § (1) bekezdése alapján tilos a weboldalon található grafikai és szoftveres megoldások, számítógépi programalkotások engedély nélküli felhasználása, illetve bármely olyan alkalmazás használata, amellyel a weboldal, vagy annak bármely része módosítható. A weboldalról és annak adatbázisából bármilyen anyagot átvenni a jogtulajdonos írásos hozzájárulása esetén is csak a weboldalra való hivatkozással, forrás feltüntetésével lehet. Eladó felhívja a figyelmet, hogy a jogtulajdonos nem minden esetben az Eladó!
11. Részleges érvénytelenség, magatartási kódex
Ha az ÁSZF valamely pontja jogilag hiányos vagy hatálytalan, attól még a Szerződés további pontjai érvényben maradnak és a hatálytalan vagy hibás rész helyett a vonatkozó jogszabályok rendelkezései alkalmazandók.
Az Eladónak nincs a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerinti magatartási kódexe.
12. Tájékoztatás a digitális elemeket tartalmazó áruk működéséről, valamint az alkalmazandó műszaki védelmi intézkedésről
A weboldalon megjelenő adatokat szolgáltató szerverek elérhetősége évi 98% feletti. Rendszeresen mentés készül a teljes adattartalomról, így probléma esetén az eredeti adattartalom visszaállítható. Az érzékeny adatok megfelelő erősségű titkosítással vannak tárolva, kódolásukhoz processzorba épített hardveres támogatást használunk.
13. Az Áruk lényeges tulajdonságaira vonatkozó tájékoztatás
A Honlapon a megvásárolható Áruk lényeges tulajdonságairól az egyes Áruknál szereplő leírásokban adunk tájékoztatást.
14. A vevői adatbeviteli hibák javítása – Felelősség a megadott adatok valóságáért
Önnek a megrendelés során a megrendelés véglegesítése előtt folyamatosan lehetősége van az Ön által bevitt adatok módosítására (a böngészőben a vissza gombra kattintva az előző oldal nyílik meg, így akkor is javíthatók a bevitt adatok, ha Ön már a következő oldalra lépett).
Felhívjuk a figyelmét, hogy az Ön felelőssége, hogy a megadott adatok pontosan kerüljenek bevitelre, hiszen ezek alapján kerül számlázásra, illetve szállításra a megrendelni kívánt Áru. A hibás adatszolgáltatásból eredő károkért kizárólag a Vevőt terheli a felelősség.
Felhívjuk a figyelmét arra, hogy a rosszul megadott e-mail cím vagy a postafiókhoz tartozó tárhely telítettsége a visszaigazolás kézbesítésének hiányát eredményezheti és meggátolhatja a Szerződés létrejöttét. Amennyiben a Vásárló véglegesítette rendelését és a megadott adatokban hibát fedez fel, akkor a lehető legrövidebb időn belül kezdeményeznie kell a rendelése módosítását. A hibás rendelés módosítását a megrendeléskor megadott e-mail címről küldött levéllel, vagy telefonhívással jelezheti Vásárló az Eladó felé.
15. A Honlap használata
A Honlapon a vásárlás nem regisztrációhoz kötött.
16. Az Áru kiválasztása
A Vevőnek lehetősége van választani, illetve rendelni a Honlapon található Áruk közül. A vásárló a kiválasztott termékre kattintva megtekintheti annak bővebb ismertetőjét. Vásárlási szándéka esetén a megvásárolni kívánt terméket a „Kosárba teszem” gomb megnyomásával egy virtuális kosárba helyezi. A Kosár „Kosár” gombjára kattintva megtalálja a vásárlás során kosárba helyezett termékeket, valamint a számla végösszegt/részösszegét és a szállítási költséget. Itt leellenőrizhetik rendelésük helyességét, különös tekintettel az árakra és a mennyiségekre, melyeket igény szerint módosíthatnak, javíthatnak is. Az esetleges módosítás után a „Kosár frissítése” gomb aktívvá válik, ezt megnyomva frissíthetjük a megvásárolni kívánt termékek listáját. A kosár automatikusan kiszámítja a rendelés végösszegét.
17. A rendelés elküldése
Ha megfelelőnek tartja a kosárban elhelyezett termékek mennyiségét, leellenőrizte a végösszeget, és úgy döntött, hogy meg szeretné vásárolni őket, akkor egyszerűen kattintson a „Tovább a pénztárhoz” gombra. Áruházunkban lehetősége van regisztráció nélkül is a vásárlásra, ezért három lehetőség közül választhat: már regisztrált vásárlóként szeretne-e belépni, új vásárlóként akar regisztrálni, esetleg regisztráció nélkül akar vásárolni. Ha korábban már vásárolt áruházunkban, úgy adja meg a „Kattints ide a bejelentkezéshez” a korábbi regisztráció során megadott e-mail címét és jelszavát. Ha új vásárlóként szeretne regisztrálni, akkor adja meg a vásárláshoz szükséges adatait, amelyeket a rendszer eltárol a „Fiók létrehozása?” rész bejelölésével, és a legközelebbi vásárlás alkalmával már csak be kell jelentkeznie. Regisztráció nélküli vásárlás esetén adja meg számlázási és szállítási címét. A következő lépésben válassza ki az Önnek megfelelő szállítási módot.
Ezt követően egy Önnek megfelelő fizetési módot kell választania. Ha egyetért a megrendelés tartalmával, akkor a megrendelés elküldéséhez kattintson a kiválasztott fizetési módnak megfelelően a „Bankkártyás fizetés”, a „Megrendelés elküldése” vagy a „A futárnak fogom kifizetni, 100.000 Ft feletti rendelés esetén a 30% előleget elutalom” gombra.
18. Előleg
A megrendelés postázásának feltétele, amennyiben 100 000,- Ft és 499 999,- Ft közötti összértékű megrendelés történik, hogy a rendelés végösszegének 30%-át kitevő előleg befizetése megtörténjen, banki átutalással.
A megrendelés leadása után Eladó díjbekérő számlát állít ki az előlegről, melyet a Vevőnek e-mail útján elküld. Ez alapján a Vevő az Eladó Raiffeisen Bank Zrt.-nél vezetett 12094318-00164816-00100007 számú bankszámlájára átutalja az Áruk ellenértékének 30%-át kitevő előlegét. Amint a beérkezésről a banktól értesítést kap az Eladó, előlegszámlát állít ki, amit e-mailben megküldünk Vevőnek. Ezek után Eladó felveszi a Vevővel a kapcsolatot, és egyeztetés után kiszállítja az Árukat a kért címre. A fennmaradó 70%-ot a Vevő két módon rendezheti: a kiszállítás előtti napon, 10:00 óráig beérkezett átutalással, vagy kiszállításkor, a futárnál, készpénzben, a Vevő és a futár által aláírt átvételi elismervénnyel.
Az 500 000,- Ft-ot elérő, vagy afeletti összértékű megrendelés esetén a teljes összeg kiszállítás előtti megfizetése szükséges. Ebben az esetben kizárólag átutalással történő vagy online bankkártyás fizetésre van lehetőség.
19. Árváltozás
A megrendelés postázásának feltétele, amennyiben 100 000,- Ft és 499 999,- Ft közötti összértékű megrendelés történik, hogy a rendelés végösszegének 30%-át kitevő előleg befizetése megtörténjen, banki átutalással. A megrendelés leadása után Eladó díjbekérő számlát állít ki az előlegről, melyet a Vevőnek e-mail útján elküld. Ez alapján a Vevő az Eladó Raiffeisen Bank Zrt.-nél vezetett 12094318-00164816-00100007 számú bankszámlájára átutalja az Áruk ellenértékének 30%-át kitevő előlegét. Amint a beérkezésről a banktól értesítést kap az Eladó, előlegszámlát állít ki, amit e-mailben megküldünk Vevőnek. Ezek után Eladó felveszi a Vevővel a kapcsolatot, és egyeztetés után kiszállítja az Árukat a kért címre. A fennmaradó 70%-ot a Vevő két módon rendezheti: a kiszállítás előtti napon, 10:00 óráig beérkezett átutalással, vagy kiszállításkor, a futárnál, készpénzben, a Vevő és a futár által aláírt átvételi elismervénnyel.
Az 500 000,- Ft-ot elérő, vagy afeletti összértékű megrendelés esetén a teljes összeg kiszállítás előtti megfizetése szükséges. Ebben az esetben kizárólag átutalással történő vagy online bankkártyás fizetésre van lehetőség.
A világban zajló események hatására az elmúlt időszak rendhagyó nagykereskedelmi gyakorlata az, hogy az új beszerzések esetében a gyártó vagy importőr a korábbi rendelésekre is új árat alkalmazhat, ha időközben árváltozást jelent be, vagy a Ft/Euro árfolyam nagymértékben változik. Ezeket sajnos előre nem tudjuk beárazni a webáruházban, mert előre nem látható. A megrendelés és a tényleges szállítás közötti, a gyártó által meghatározott áremelést sajnos nem tudjuk átvállalni még előleggel vagy előre kifizetett termékek esetében sem! Amennyiben az Áru árában lényeges változás történik, érkezéskor, szállítás előtt felajánljuk a módosított árat, melyet lehetőség van elfogadni, vagy elállni a rendeléstől. Köszönjük a megértését!
20. Megrendelt Áruk tárolása
A megérkezett, személyes áruházi átvételre kért, visszaigazolt Árukat maximum 14 napig őrizzük. Ezt követően a rendelést töröljük, a beérkezett előleget visszautaljuk. A törlés tényéről értesítést küldünk. Amennyiben továbbra is igényt tart a Vevő az Árura, és az Áru még elérhető a Honlapon, lehetősége van az aktuális áron és az aktuális megrendelési feltételekkel újra megrendelni.
21. A rendelés véglegesítése (ajánlattétel)
Amennyiben a Vevő meggyőződött arról, hogy a kosár tartalma megfelel az általa megrendelni kívánt Áruknak, valamint adatai helyesen szerepelnek, úgy a „Megrendelem” gombra kattintva zárhatja le megrendelését. A honlapon közölt információk nem minősülnek az Eladó részéről szerződés megkötésére vonatkozó ajánlatnak. A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó megrendelések esetén a Vevő minősül ajánlattevőnek.
Vevő a „Megrendelem” gomb megnyomásával kifejezetten tudomásul veszi, hogy ajánlatát megtettnek kell tekinteni, és nyilatkozata – az Eladó jelen ÁSZF szerinti visszaigazolása esetén – fizetési kötelezettséget von maga után. Vevőt az ajánlata 48 órás időtartamban köti. Amennyiben a Vevő ajánlatát a jelen ÁSZF szerint 48 órán belül nem igazolja vissza az Eladó, Vevő mentesül az ajánlati kötöttsége alól.
22. Rendelés feldolgozása, a szerződés létrejötte
A rendelések feldolgozása két lépcsőben történik. A Vevőnek bármilyen időpontban lehetősége van a megrendelés leadására. A rendelésről először egy automata visszajelzést kap, ami csak annak tényét rögzíti, hogy a Vevő megrendelése a honlapon keresztül megérkezett, de ez a visszaigazolás nem minősül a Vevő ajánlata elfogadásának. Amennyiben Vevő azt észleli, hogy az automata visszaigazoló e-mail értesítés a Vevő adatait tévesen tartalmazza (pl. név, szállítási cím, telefonszám, stb.), úgy Vevő köteles ennek tényét – a helyes adatok megadásával egyidejűleg – velünk e-mail útján haladéktalanul közölni. Amennyiben Vevő a megrendelésétől számított 24 órán belül nem kapja meg az automata visszaigazoló e-mailt, úgy kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, mert elképzelhető, hogy megrendelése technikai okok miatt nem érkezett meg rendszerünkbe.
Az Eladó a Vevő ajánlatának elküldését követően egy második e-mail útján visszaigazolja a Vevő ajánlatát. A Szerződés akkor jön létre, amikor az Eladó által küldött visszaigazoló email a Vevő számára a levelezőrendszerében hozzáférhetővé válik (második visszaigazolás).
23. Át nem vett csomagok esetén követett eljárásrend
Amennyiben a Vásárló nem veszi át a megrendelt és szállításra átadott Árut és a jogszabályokban biztosított indoklás nélküli 14 napon belüli elállási szándékát sem jelzi az Eladó felé, megszegi az Eladóval kötött szerződését, amely alapján kötelezettsége az Áru átvétele és ezzel az Eladó teljesítésének elfogadása. Ebben az esetben Eladó megkísérli az Áru ismételt kiszállítását, amennyiben ezt Vásárlóval egyeztetni tudja, de az ismételt kiszállítást szállítási díj fizetéséhez kötheti. Amennyiben az ismételt kiszállítás sikertelen, vagy azt nem lehet a Vásárlóval egyeztetni, mert a Vásárló megtagadja az együttműködést, Eladó jogosult a Vásárlóval kötött szerződést a szerződésszegés miatt azonnali hatállyal felmondani és a sikertelen ki és visszaszállítás költségét kötbérként érvényesíteni Vásárló felé. Felek a szerződés felmondására elfogadják a Vásárló által a rendeléskor használt email, mint kommunikációs forma használatát és rögzítik, hogy a felmondás közlésének időpontja az az időpont, amikor a felmondó levél a Vásárló email fiókjában hozzáférhetővé válik.
24. Fizetési módok
24.1. Banki átutalás
Az Áruk ellenértékét Eladó banki átutalás útján is rendezheti. Az átutaláshoz szükséges adatokat a rendelés feldolgozása után e-mailben juttatjuk el Önnek. Az előre átutalás nem garantálja a megrendeléskori árszintet abban az esetben, ha időközben a gyártó, vagy importőr áremelést alkalmaz.
24.2. Bankkártyás fizetés
Webáruházunkban gyorsan és biztonságosan fizethet bankkártyával. Az online bankkártyás fizetés nem jár semmilyen plusz költséggel. A bankkártyás fizetés nem garantálja a megrendeléskori árszintet abban az esetben, ha időközben a gyártó, vagy importőr áremelést alkalmaz.
24.3. Utánvéttel
A rendelés értékét a csomag kézhezvételekor van lehetőség kiegyenlíteni. Az utánvételes fizetési mód díjköteles, melynek értéke bruttó 800,- Ft.
24.4. Készpénzes fizetés
Önnek lehetősége van az Áruk ellenértékét és a kiszállítás díját az Áruk átvételekor áruházunkban készpénzben kifizetni. A készpénzes áruházi fizetésnek semmilyen extra költsége nincs.
25. Átvételi módok, átvételi díjak
Szállítási költség / Bruttó szállítási költség tarifálása
Súlyhatár | Szállítási díj |
0,01 – 5 kg | 3.900 Ft |
5,01 – 10 kg | 4.700 Ft |
10,01 – 15 kg | 5.500 Ft |
15,01 – 20 kg | 6.400 Ft |
20,01 – 25 kg | 7.500 Ft |
25,01 – 30 kg | 8.200 Ft |
30,01 – 40 kg | 9.800 Ft |
40,01 – 50 kg | 12.200 Ft |
50,01 – 100 kg | 15.800 Ft |
100,01 – 125 kg | 18.100 Ft |
125,01 – 150 kg | 21.900 Ft |
150,01 – 175 kg | 24.600 Ft |
175,01 – 200 kg | 31.000 Ft |
200,01 – 225 kg | 36.300 Ft |
Kádak szállítási díjai: Bruttó szállítási költség tarifálása
Térfogat súlyhatár számítás: Kád hosszúság x szélesség x magasság / 6000
Térfogat súlyhatár | Szállítási díj |
40,01 – 50 kg | 9.200 Ft |
50,01 – 70 kg | 10.500 Ft |
70,01 – 80 kg | 11.400 Ft |
80,01 – 90 kg | 12.600 Ft |
90,01 – 100 kg | 13.800 Ft |
100,01 – 110 kg | 14.900 Ft |
110,01 – 120 kg | 16.100 Ft |
120,01 – 130 kg | 17.400 Ft |
130,01 – 140 kg | 18.600 Ft |
140,01 – 150 kg | 19.900 Ft |
150,01 – 160 kg | 20.900 Ft |
160,01 – 170 kg | 22.100 Ft |
170,01 – 180 kg | 23.600 Ft |
180,01 – 190 kg | 24.800 Ft |
190,01 – 250 kg | 25.900 Ft |
- Szauna házhoz szállítás 1-2 személyes bruttó: 33.000 Ft.
- Szauna házhoz szállítás 3 személyes bruttó: 37.000 Ft.
- Szauna házhoz szállítás 4-6 személyes bruttó: 45.000 Ft.
- Hidromasszázs kád szállítás: bruttó 25.000 Ft.
- Kerti grillsütő szállítás: bruttó 45.000 Ft.
MPL házhozszállítás
Az MPL a szállítás napján e-mailben vagy SMS-ben értesíti Önt a csomag érkezéséről, a futár telefonszámáról és a várható kézbesítési időről. Ha a futár nem találja a címen Önt, felhívja őt – ha a csomagon meg volt adva a telefonszáma -, és egyeztet a csomag másnapi átadásáról. Amennyiben a másnapi kézbesítési kísérlet is sikertelen, a csomag méretétől függően lehetőség van a küldemény postán történő átvételére. Postán maradó csomagként azok a küldemények vehetők át, melyek össztömege nem haladja meg a 40 kg-ot és csomagolásának leghosszabb kiterjedésbeli mérete maximum 2400mm, illetve a három kiterjedésbeli összmérete (hosszúság + szélesség + magasság) nem haladhatja meg a 3000 mm-t. Ha a csomag mérete lehetővé teszi a postán történő átvételét, a futár értesítőt hagy, melyben megadja, hogy melyik közeli postán veheti át további 5 vagy 10 munkanapig a vásárló a csomagot, és erről e-mailben és SMS-ben is kap tájékoztatást a címzett.
MPL Csomagautomata
Az ország több tucat pontján, városok forgalmas helyein korszerű MPL csomagautomaták találhatóak. A Csomagautomaták lényegében egy képernyővel ellátott kezelőfelületből és különböző méretű rekeszekből állnak, amelyek a csomagokat rejtik. A Csomagautomatáknál az átvétel gyors – a kapott kód és saját telefonszámunk megadásával máris hozzáférünk rendelésünkhöz. Az automaták a nap 24 órájában, országszerte hozzáférhetőek. Az átvétel miatt nem kell kitérőt tennie, hiszen a Csomagautomaták többségét bevásárlóközpontoknál, forgalmas helyeken találja, amerre egyébként is jár. Egyszerűen és gyorsan átveheti, amit rendelt, és néhány gombnyomással hozzáférhet csomagjához. Az automata diszkrét megoldást kínál: nem kell munkahelyére vagy otthonra rendelnie. Az MPL csomagautomatákba helyezett küldemények össztömege nem haladhatja meg a 20 kg-ot és csomagolásának maximális mérete 50x31x35cm lehet.
MPL PostaPont
Megrendelését az Ön által választott MPL CsomagPonton veheti át. Országszerte 3000 átvételi ponton biztosítjuk a kényelmes és gondtalan csomagátvételt. A munkából hazamenet, későn este vagy korán reggel, hétvégén vagy a nap közepén, amikor és ahogy kényelmes. 190 MOL PostaPont, 260 Coop PostaPont és 2600 postai PostaPont áll kiterjedt csomaghálózatunk szolgálatában. Online rendelésnél válassza bármelyik MPL átvételi lehetőséget, egy PostaPont biztosan útbaesik. Az MPL PostaPontra rendelt küldemények össztömege nem haladhatja meg a 20 kg-ot és csomagolásának maximális mérete 50x31x35cm lehet.
CS-Sprint futárszolgálat
A kézbesítést megelőzően, a futárcég e-mailben értesítést küld a szállítás várható időpontjáról. A futár a megadott címre kiszállítja a csomagot. Ha Ön nem tartózkodik a helyszínen, akkor a futár felhívja, hogy egyeztessenek az átvételről. Ha nem találja otthon, akkor a következő munkanapon ismét megpróbálja kézbesíteni a csomagot.Ha a második csomagátadás is meghiúsul, a rendelése sikertelen kézbesítés miatt visszaérkezik a raktárunkba.
Cs-Sprint telefonos ügyfélszolgálat: +3620/293-9999
Figyelem!
A csomag átvételkor kérem vizsgálja meg, hogy a termék csomagolása, doboza sértetlen-e! Minden esetben vizsgálja meg a dobozban található termék sértetlenségét, (akkor is, ha a dobozon nem lát sérülést.)
Ha bármilyen károsodást észlelne, akkor ezt a szállítónak jeleznie kell, amiről ő jegyzőkönyvet vesz fel. Törés vagy sérülés esetén kérem hívja telefonos ügyfélszolgálatunkat az alábbi telefonszámon: +3670/674-1765
A szállító cég a szállítási címig viszi a megrendelt Árukat. Kérjük, vegye figyelembe, hogy csak egy fő érkezik a csomaggal, ezért a 40 kg feletti, vagy terjedelmes, egy ember számára nehezen kezelhető csomagok (pl. fürdőkádak, zuhanykabinok, nagyobb mosdók, WC-csészék, vízlágyító szettek, raklapra csomagolt termékek) esetében a szállító partnerünk nem vállalja az Áruk épületbe/emeletre hordását. Erről a megrendelőnek kell gondoskodnia. Amennyiben a cím autóval korlátozottan megközelíthető, akkor a legközelebbi autóval megközelíthető ponton adja át a csomagot. Pl. autóval járhatatlan utca esetén.
A szállítás bármilyen okból történő meghiúsulása, késedelme esetén semmilyen utólagos kártérítési igényt erre hivatkozva nem áll módunkban elfogadni.
A szállítást csak háztól-házig vállaljuk. A termékek lakásba történő beviteléről a vevőnek kell gondoskodnia!
26. Teljesítési határidő
A megrendelésre vonatkozóan az általános teljesítési határidő a rendelés visszaigazolásától számított legfeljebb 30 nap. Az Eladó késedelme esetén a Vevő jogosult póthatáridőt tűzni. Ha az Eladó a póthatáridőn belül nem teljesít, a Vevő jogosult a Szerződéstől elállni.
27. Jogfenntartás, tulajdonjogi kikötés
Amennyiben Vevő korábban már úgy rendelt Árut, hogy azt a kiszállítás során nem vette át (ide nem értve azt az esetet, amikor elállási jogával élt), vagy az Áru nem kereste jelzéssel érkezett vissza az Eladóhoz, az Eladó a megrendelés teljesítését a vételár és a szállítási költségek előre történő megfizetéséhez köti.
Eladó visszatarthatja az Áru átadását, ameddig nem győződik meg arról, hogy az Áru árának kifizetése sikeresen megtörtént az elektronikus fizetési megoldás használatával (ideértve azt az esetet is, amikor az átutalással fizetett Áru esetén Vásárló a tagállama szerinti pénznemben utalja el a vételárat és az átváltás, valamint a banki jutalékok, költségek miatt Eladó nem kapja meg teljes mértékben a vételár és a szállítási díj összegét). Amennyiben az Áru ára nem került teljes mértékben kifizetésre, az Eladó a vételár kiegészítésére hívhatja fel a Vásárlót.
28. Külföldre történő értékesítés
Az Eladó nem különbözteti meg a Honlap használatával Magyarország területén és az azon kívül az Európai Unió területén belüli Vásárlókat. A jelen ÁSZF eltérő rendelkezése hiányában az Eladó Magyarország területén biztosítja a megrendelt Áruk kiszállítását/átvételét.
A Magyarországon kívüli vásárlásra is jelen ÁSZF rendelkezései az irányadóak azzal, hogy a vonatkozó rendelet előírásai alapján jelen pont értelmezésében vevőnek az a fogyasztó minősül, aki valamely tagállam állampolgára, vagy valamely tagállamban lakóhellyel rendelkezik, vagy az a vállalkozás, amely valamely tagállamban letelepedési hellyel rendelkezik, és az Európai Unión belül kizárólag végfelhasználás céljából vásárol árut vagy vesz igénybe szolgáltatást, vagy ilyen szándékkal jár el. Fogyasztónak az a természetes személy minősül, aki olyan célból jár el, amely kívül esik kereskedelmi, ipari, kézműipari vagy szakmai tevékenysége körén.
A kommunikáció és a vásárlás nyelve elsősorban a magyar nyelv, az Eladó nem köteles a Vásárló tagállami szerinti nyelven kommunikálni a Vásárlóval.
Az Eladó nem köteles megfeleljen a Vásárló tagállama szerinti nemzeti jogban az érintett Áruval kapcsolatban meghatározott szerződésen kívüli követelményeknek, például címkézési vagy ágazatspecifikus követelményeknek, vagy, hogy tájékoztassa a Vásárlót ezekről a követelményekről.
Az Eladó eltérő rendelkezése hiányában Magyarországi ÁFÁ-t alkalmazza minden Áru esetében.
A Vásárló a jelen ÁSZF szerint élhet jogérvényesítési lehetőségeivel.
Elektronikus fizetési megoldás alkalmazása esetén a fizetés az Eladó által meghatározott pénznemben valósul meg.
Az Eladó visszatarthatja az Áru átadását ameddig nem győződik meg arról, hogy az Áru árának és a szállítási díjnak kifizetése sikeresen és maradéktalanul megtörtént az elektronikus fizetési megoldás használatával (ideértve azt az esetet is, amikor az átutalással fizetett Áru esetén a Vásárló a tagállama szerinti pénznemben utalja el a vételárat (szállítási díjat) és az átváltás, valamint a banki jutalékok, költségek miatt az Eladó nem kapja meg teljes mértékben a vételár összegét). Amennyiben az Áru ára nem került teljes mértékben kifizetésre, az Eladó a vételár kiegészítésére hívhatja fel a Vásárlót.
Az Eladó az Áru átadása érdekében a magyar Vásárlókat megillető átadási lehetőségeket biztosítja a nem magyarországi Vásárlóknak is.
Amennyiben a Vásárló az ÁSZF szerint kérheti az Áru szállítását Magyarország területére, vagy bármely más Európai Uniós tagállam területére, ezt kérheti a nem magyarországi vásárló is bármely az ÁSZF-ben megjelölt szállítási módon.
Amennyiben a Vásárló az ÁSZF szerint választhatja az Áru személyes átvételét az Eladónál, ezzel élhet a nem magyarországi Vásárló is.
Egyebekben a Vásárló kérheti, hogy az Áru szállítását saját költségén oldhassa meg külföldre. Magyar Vásárlót ez a jog nem illet meg.
Az Eladó a szállítási díj megfizetését követően teljesíti a megrendelést, amennyiben a Vásárló a szállítási díjat nem fizeti meg az Eladó számára, vagy a saját szállítást nem oldja meg az előre egyezetetett időpontig, az Eladó a szerződést felmondja és az előre megfizetett vételárat visszafizeti a Vásárló számára.
29. Fogyasztói tájékoztató
29.1 Tájékoztató a fogyasztó vevőt megillető elállási jogról
Fogyasztónak a Ptk. 8:1. § 1) bekezdés 3. pontja szerint csak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy minősül, így jogi személyek nem élhetnek az indokolás nélküli elállási joggal!
A fogyasztót a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20. § szerint megilleti az indokolás nélküli elállás joga. A fogyasztó az elállási jogát
a) Áru adásvételére irányuló szerződés esetén
aa) az Árunak,
ab) több Áru adásvételekor, ha az egyes Áruk szolgáltatása eltérő időpontban történik, az utoljára szolgáltatott Árunak,
a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított határidőn belül gyakorolhatja, mely határidő 14 naptári nap.
A jelen pontban foglaltak nem érintik a fogyasztó azon jogát, hogy az e pontban meghatározott elállási jogát a szerződés megkötésének napja és az Áru átvételének napja közötti időszakban is gyakorolja.
Ha a szerződés megkötésére a fogyasztó tett ajánlatot, a fogyasztót a szerződés megkötése előtt megilleti az ajánlat visszavonásának joga, ami a szerződés megkötésére kiterjedő ajánlati kötöttséget megszünteti.
29.2. Elállási nyilatkozat, a fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jog gyakorlása
A fogyasztó a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20. §-ban biztosított jogát az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján, vagy a jelen ÁSZF 1. számú mellékletét képző nyilatkozat-minta felhasználásával gyakorolhatja.
29.3. A fogyasztó elállási nyilatkozatának érvényessége
Az elállási jogot határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a fogyasztó nyilatkozatát határidőn belül elküldi.
Írásban történő elállás vagy felmondás esetén elegendő az elállási vagy felmondási nyilatkozatot elküldeni határidőn belül.
A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az elállás jogát e rendelkezéssel összhangban gyakorolta.
Az Eladó a fogyasztó elállási nyilatkozatát annak megérkezését követően köteles elektronikus adathordozón visszaigazolni.
29.4. Az Eladó kötelezettségei a fogyasztó elállása esetén
29.4.1. Az Eladó visszatérítési kötelezettsége
Ha a fogyasztó a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelően eláll a szerződéstől, az Eladó legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket, így a szállítási díjat is. Felhívjuk a figyelmét, hogy ez a rendelkezés nem vonatkozik a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási mód választásával okozott többletköltségekre.
29.4.2. Az Eladó visszatérítési kötelezettségének módja
A 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén az Eladó a fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján az Eladó a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti. A Fogyasztó által hibásan és/vagy pontatlanul megadott bankszámlaszám vagy postai cím következtében történő késedelem miatt az Eladó-t felelősség nem terheli.
29.4.3. Többletköltségek
Ha a fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választ, az Eladó nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket. Ilyen esetben a feltüntetett általános szállítási díjtételek erejéig áll fenn visszatérítési kötelezettségünk.
29.4.4. Visszatartási jog
Az Eladó mindaddig visszatarthatja a fogyasztónak visszajáró összeget, amíg a fogyasztó az Árut vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni.
Utánvéttel vagy portósan feladott küldeményeket Eladónak nem áll módjában elfogadni!
29.5. A fogyasztó kötelezettségei elállása vagy felmondása esetén
29.5.1. Az Áru visszaszolgáltatása
Ha a fogyasztó a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelően eláll a Szerződéstől, köteles az Árut haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni, illetve az Eladónak vagy az Eladó által az Áru átvételére meghatalmazott személynek átadni. A visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha a fogyasztó az Árut a határidő lejárta előtt elküldi.
29.5.2. Az Áru visszaszolgáltatásával kapcsolatos közvetlen költségek viselése
A fogyasztó viseli az Áru visszaküldésének közvetlen költségét. Az Árut az Eladó címére kell visszaküldeni. Ha a fogyasztó a teljesítés megkezdését követően felmondja az üzlethelyiségen kívül vagy távollévők között kötött – szolgáltatás nyújtásra vonatkozó – Szerződést, köteles a felmondás vállalkozással való közlése időpontjáig teljesített szolgáltatással arányos díjat a vállalkozás számára megfizetni. A fogyasztó által arányosan fizetendő összeget a szerződésben megállapított ellenszolgáltatás adóval növelt teljes összege alapján kell megállapítani. Ha a fogyasztó bizonyítja, hogy az ily módon megállapított teljes összeg túlzottan magas, az arányos összeget a szerződés megszűnésének időpontjáig teljesített szolgáltatások piaci értéke alapján kell kiszámítani. Kérjük, vegye figyelembe, hogy utánvéttel vagy portósan visszaküldött Árut nem áll módunkban átvenni.
Vevő köteles a visszaküldendő Árut olyan, megfelelő módon becsomagolni, hogy az ne sérüljön a szállítás során. Az Áru visszaérkezésekor Eladó megvizsgálja azt, és minden sérülésről jegyzőkönyvet vesz fel, amit megküld Vevő részére, majd felhívja Vevőt a kártérítésre. Amennyiben a sérült Áru javítható, úgy a kijavítás és értékcsökkenés költségét; ennek hiányában az Áru rendeléskori árát köteles Vevő Eladó részére – annak felszólítás nyomán – megtéríteni.
29.5.3. Fogyasztó felelőssége az értékcsökkenésért
A fogyasztó az Áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.
Amennyiben a vonatkozó jogszabályok szerint az elállási jog nem gyakorolható, vagy csak feltételekkel gyakorolható, a Vevőt nem illeti meg a kipróbálási célú használat sem.
29.6. Az elállási jog az alábbi esetekben nem gyakorolható
Az Eladó kifejezetten felhívja a Vevő figyelmét, hogy Vevő nem gyakorolhatja elállási jogát a 45/2014 (II.26.) Korm. Rendelet 29. §. (1) bekezdésében foglalt esetekben:
- a.) a szolgáltatás maradéktalan teljesítése után, azonban ha szerződés fizetési kötelezettséget keletkeztet a fogyasztó számára, jelen kivételi esetre csak akkor lehet hivatkozni, ha a teljesítés a fogyasztó kifejezett előzetes beleegyezésével és annak a fogyasztó általi tudomásulvételével kezdődött meg, hogy elveszíti elállási jogát, amint a vállalkozás maradéktalanul teljesítette a szerződést;
- b.) olyan Áru vagy szolgáltatás tekintetében, amelynek ára, illetve díja a pénzpiac vállalkozás által nem befolyásolható, az elállási jog gyakorlására meghatározott határidő alatt is lehetséges ingadozásától függ;
- c.) olyan nem előre gyártott Áru esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan Áru esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak;
- d.) romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző Áru tekintetében;
- e.) olyan zárt csomagolású Áru tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza;
- f.) olyan Áru tekintetében, amely jellegénél fogva az átadást követően elválaszthatatlanul vegyül más Áruval;
- g.) olyan alkoholtartalmú ital tekintetében, amelynek tényleges értéke a vállalkozás által nem befolyásolható módon a piaci ingadozásoktól függ, és amelynek áráról a felek az adásvételi szerződés megkötésekor állapodtak meg, azonban a szerződés teljesítésére csak a megkötéstől számított harmincadik napot követően kerül sor;
- h.) olyan vállalkozási szerződés esetében, amelynél a vállalkozás a fogyasztó kifejezett kérésére keresi fel a fogyasztót sürgős javítási vagy karbantartási munkálatok elvégzése céljából;
- i.) lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha az átadást követően a fogyasztó a csomagolást felbontotta;
- j.) hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések kivételével;
- k.) nyilvános árverésen megkötött szerződések esetében;
- l.) lakáscélú szolgáltatás kivételével szállásnyújtásra irányuló szerződés, fuvarozás, személygépjármű-kölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerződés esetében, ha a szerződésben meghatározott teljesítési határnapot vagy határidőt kötöttek ki;
- m.) a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális tartalom tekintetében, ha az Eladó a V kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a Vevő e beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően elveszíti az elállási jogát, továbbá a vállalkozás visszaigazolást küldött a fogyasztó részére.
30. Az Áruk megfelelőségének szavatolására vonatkozó termékszavatosságra, kellékszavatosságra vonatkozó tájékoztatás fogyasztói szerződésekre vonatkozóan
A fogyasztói tájékoztató jelen pontja a 45/2014 (II.26.) Korm. rendelet 9. § (3) bekezdése felhatalmazása alapján a 45/2014 (II.26.) Korm. rendelet 3. számú melléklet figyelembevételével készült
A Fogyasztói tájékoztató kizárólag fogyasztónak minősülő Vevőkre vonatkozik, a fogyasztónak nem minősülő vásárlóra vonatkozó szabályok külön fejezetben szerepelnek.
31. A szerződésszerű teljesítés követelményei fogyasztói szerződés esetében
A szerződésszerű teljesítés követelményei általánosan fogyasztói szerződés keretében eladott Áruk esetében
Az Árunak és a teljesítésnek a teljesítés időpontjában meg kell felelnie a 373/2021. (VI.30.) Korm. rendeletben foglalt követelményeknek.
Ahhoz, hogy a teljesítés szerződésszerűnek minősüljön a Szerződés tárgyát képező Árunak
- meg kell felelnie a Szerződésben foglalt leírásnak, mennyiségnek, minőségnek, típusnak, valamint rendelkeznie kell a Szerződésben meghatározott funkcionalitással, kompatibilitással, interoperabilitással és egyéb, a Szerződés szerinti jellemzőkkel
- alkalmasnak kell lennie a Vevő által meghatározott bármely célra, amelyet a Vevő legkésőbb a Szerződés megkötésekor az Eladó tudomására hozott, és amelyet az Eladó elfogadott
- rendelkeznie kell a Szerződésben meghatározott valamennyi tartozékkal, használati útmutatóval – ideértve az üzembe helyezésre vonatkozó utasítást, a telepítési utasítást, valamint az ügyfélszolgálati támogatást – és
- biztosítania kell a Szerződésben meghatározott frissítéseket.
Ahhoz, hogy a teljesítés szerződésszerűnek minősüljön – továbbá – a Szerződés tárgyát képező Árunak
- alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, amelyeket azonos típusú Áru esetén jogszabály, műszaki szabvány vagy műszaki szabvány hiányában az irányadó magatartási kódex előír
- rendelkeznie kell a Fogyasztó által észszerűen elvárható azon mennyiséggel, minőséggel, teljesítmény- és egyéb jellemzőkkel – különösen a funkcionalitás, a kompatibilitás, a hozzáférhetőség, a folyamatosság és a biztonságosság tekintetében -, amely azonos típusú Áru esetén szokásos, figyelembe véve az Eladó, annak képviselője vagy az értékesítési láncban részt vevő más személy az Áru konkrét tulajdonságaira vonatkozó nyilvános – különösen hirdetésben vagy címkén tett – kijelentését
- rendelkeznie kell a fogyasztó által észszerűen elvárható tartozékokkal és útmutatókkal – ideértve a csomagolást, illetve az üzembe helyezésre vonatkozó utasítást – és
- meg kell felelnie a vállalkozás által a szerződéskötést megelőzően mintaként, modellként bemutatott vagy próbaverzióként elérhetővé tett Áru tulajdonságainak, leírásának.
Az Árunak nem kell megfelelnie a fenti nyilvános kijelentésnek, ha az Eladó bizonyítja, hogy
- a nyilvános kijelentést nem ismerte, és azt nem is kellett ismernie
- a nyilvános kijelentést a szerződéskötés időpontjáig már megfelelő módon helyesbítették vagy
a nyilvános kijelentés a jogosult szerződéskötési elhatározását nem befolyásolhatta.
32. A szerződésszerű teljesítés követelményei fogyasztói szerződés esetében
Az Eladó hibásan teljesít, ha az áru hibája a szakszerűtlen üzembe helyezéséből fakad, feltéve, hogy
a) az üzembe helyezés az adásvételi szerződés részét képezi, és azt az Eladó végezte el, vagy a az Eladó felelősségvállalása mellett végezték el; vagy
b) az üzembe helyezést a fogyasztónak kellett elvégeznie, és a szakszerűtlen üzembe helyezés az Eladó által rendelkezésre bocsátott üzembe helyezési utasítások hiányosságainak következménye. Ha a Szerződés szerint az árut az Eladó helyezi üzembe, vagy az üzembe helyezés a az Eladó felelősségvállalása mellett történik, a teljesítést akkor kell az Eladó által befejezettnek tekinteni, amikor az üzembe helyezés befejeződött.
33. Kellékszavatosság
33.1. Milyen esetben élhet Vevő a kellékszavatossági jogával?
Vevő az Eladó hibás teljesítése esetén az Eladóval szemben kellékszavatossági igényt érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv, valamint fogyasztói szerződés esetén a 373/2021 (VI.30.) Korm. rendelet szabályai szerint.
33.2. Milyen jogok illetik meg Vevőt kellékszavatossági igénye alapján?
A Vevő – választása szerint–az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhet:
Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül a Vevő által választott igény teljesítése lehetetlen vagy az Eladó számára más igénye teljesítéséhez képest aránytalan többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását, vagy – végső esetben – a szerződéstől is elállhat.
Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Vevő viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra az Eladó adott okot.
Használt Áruk esetén alapesetben az általános szabályoktól eltérően alakulnak a szavatossági, jótállási jogok. A használt Áruk esetében is beszélhetünk hibás teljesítésről, azonban figyelembe kell venni azokat a körülményeket, amelyek alapján a Vásárló bizonyos hibák előfordulására számíthatott. Az avulás folytán ugyanis egyes hibák jelentkezései egyre gyakoribbakká válnak, amelyek következtében azt, hogy egy használt Áru ugyanolyan minőséggel rendelkezhet, mint egy újonnan vásárolt, nem lehet feltételezni. Ennek alapján a Vásárló csak az olyan hiányosságok tekintetében érvényesítheti a szavatossági jogait, amelyek a használtságból eredő hibákon felüliek, és azoktól függetlenül keletkeztek. Ha a használt Áru hibás és erről a Fogyasztónak minősülő Vásárló a vásárláskor tájékoztatást kapott, az ismert hiba vonatkozásában a Szolgáltatónak nincs felelőssége.
Az Eladó megtagadhatja az áru szerződésszerűvé tételét, ha a kijavítás, illetve a kicserélés lehetetlen, vagy ha az aránytalan többletköltséget eredményezne az Eladónak, figyelembe véve valamennyi körülményt, ideértve az Áru hibátlan állapotban képviselt értékét, valamint a szerződésszegés súlyát.
A Vevő akkor is jogosult – a szerződésszegés súlyához igazodva – az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelni, vagy a Szerződést megszüntetni, ha
- az Eladó nem végezte el a kijavítást vagy kicserélést, vagy elvégezte azt, de részben vagy egészben nem teljesítette az alábbi feltételeket
- az Eladónak a saját költségére kell biztosítania a kicserélt áru visszavételét
- ha a kijavítás vagy kicserélés olyan áru eltávolítását teszi szükségessé, amelyet az áru jellegének és céljának megfelelően – a hiba felismerhetővé válása előtt – üzembe helyeztek, akkor a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kötelezettség magában foglalja a nem megfelelő áru eltávolítását és a csereként szállított vagy kijavított áru üzembe helyezését vagy az eltávolítás, illetve üzembe helyezés költségeinek viselését.
- megtagadta az Áru szerződésszerűvé tételét
- ismételt teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy az Eladó megkísérelte az Áru szerződésszerűvé tételét
- a teljesítés hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy az adásvételi szerződés azonnali megszüntetését teszi indokolttá, vagy
- az Eladó nem vállalta az Áru szerződésszerűvé tételét, vagy a körülményekből nyilvánvaló, hogy a vállalkozás észszerű határidőn belül vagy a fogyasztónak okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem fogja az Árut szerződésszerűvé tenni.
Ha a Vevő hibás teljesítésre hivatkozva kívánja megszüntetni az adásvételi szerződést, az Eladót terheli annak bizonyítása, hogy a hiba jelentéktelen.
A Vevő jogosult a vételár még fennmaradó részét – a szerződésszegés súlyához igazodva – részben vagy egészben visszatartani mindaddig, amíg az Eladó nem tesz eleget a teljesítés szerződésszerűségével és a hibás teljesítéssel kapcsolatos kötelezettségeinek.
Általánosan érvényesülő szabály, hogy:
- az Eladónak a saját költségére kell biztosítania a kicserélt Áru visszavételét
- ha a kijavítás vagy kicserélés olyan Áru eltávolítását teszi szükségessé, amelyet az Áru jellegének és céljának megfelelően – a hiba felismerhetővé válása előtt – üzembe helyeztek, akkor a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kötelezettség magában foglalja a nem megfelelő áru eltávolítását és a csereként szállított vagy kijavított áru üzembe helyezését vagy az eltávolítás, illetve üzembe helyezés költségeinek viselését.
Az Áru kijavításának vagy kicserélésének elvégzésére nyitva álló észszerű határidőt attól az időponttól kell számítani, amikor a Fogyasztó közölte a hibát a vállalkozással.
A fogyasztónak az Árut a kijavítás vagy kicserélés teljesítése érdekében a vállalkozás rendelkezésére kell bocsátania.
Az ellenszolgáltatás leszállítása akkor arányos, ha annak összege megegyezik a Fogyasztónak szerződésszerű teljesítés esetén járó, valamint a Fogyasztó által ténylegesen megkapott Áru értékének különbözetével.
A Vevő Szerződés megszüntetésére vonatkozó kellékszavatossági joga az Eladónak címzett, a megszüntetésre vonatkozó döntést kifejező jognyilatkozattal gyakorolható.
Ha a hibás teljesítés a Szerződés alapján szolgáltatott Árunak csak meghatározott részét érinti, és azok tekintetében a Szerződés megszüntetésére vonatkozó jog gyakorlásának feltételei fennállnak, a Fogyasztó a Szerződést csak a hibás Áru tekintetében szüntetheti meg, de az azokkal együtt szerzett bármely egyéb áru vonatkozásában is megszüntetheti, ha a Fogyasztótól nem várható el észszerűen, hogy csak a Szerződésnek megfelelő Árukat tartsa meg.
Ha a Vevő az adásvételi szerződést teljes egészében vagy a Szerződés alapján szolgáltatott Áruk egy része tekintetében szünteti meg, úgy
- a Vevőnek az Eladó költségére vissza kell küldenie az Eladónak az érintett Árut és
- az Eladónak haladéktalanul vissza kell térítenie a Fogyasztó részére az érintett Áru vonatkozásában teljesített vételárat, amint az Árut vagy az Áru visszaküldését alátámasztó igazolást átvette.
33.3. Milyen határidőben érvényesítheti Vevő kellékszavatossági igényét?
Vevő köteles a hibát annak felfedezése után haladéktalanul bejelenteni. A hiba felfedezésétől számított kettő hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közölt hibának kell tekinteni. Ugyanakkor Eladó felhívja a figyelmét, hogy a Szerződés teljesítésétől számított két éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait már nem érvényesítheti.
Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a Vevő az Árut rendeltetésszerűen nem tudja használni.
Az Árunak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.
Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen.
33.4. Kivel szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét?
Ön az Eladóval szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét.
33.5. Milyen egyéb feltétele van kellékszavatossági jogai érvényesítésének?
A teljesítéstől számított egy éven belül a kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba közlésén túl nincs egyéb feltétele, ha Vevő igazolja, hogy az Árut az Eladó nyújtotta. A teljesítéstől számított egy év eltelte után azonban már Vevő köteles bizonyítani, hogy a Vevő által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.
34. Termékszavatosság
34.1. Milyen esetben élhet a Vevő a termékszavatossági jogával?
Ingó dolog (Áru) hibája esetén Vevő – választása szerint – a kellékszavatossági igényt vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet.
34.2. Milyen jogok illetik meg Vevőt termékszavatossági igénye alapján?
Termékszavatossági igényként Ön kizárólag a hibás Áru kijavítását vagy kicserélését kérheti.
34.3. Milyen esetben minősül az Áru hibásnak?
Az áru akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
34.4. Milyen határidőben érvényesítheti Vevő termékszavatossági igényét?
Termékszavatossági igényét Vevő az Áru gyártó általi forgalomba hozatalától számított két éven belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.
34.5. Kivel szemben és milyen egyéb feltétellel érvényesítheti termékszavatossági igényét?
Termékszavatossági igényét kizárólag az ingó dolog gyártójával vagy forgalmazójával szemben gyakorolhatja. Az Áru hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén Vevőnek kell bizonyítania.
A gyártó (forgalmazó) milyen esetben mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól?
A gyártó (forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
- az Árut nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy
- a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető vagy
- az Áru hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
A gyártónak (forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.
Eladó felhívja Vevő figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és termékszavatossági igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet. Termékszavatossági igényének eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt Árura, illetve kijavított részre vonatkozó kellékszavatossági igényét a gyártóval szemben érvényesítheti.
35. Jótállás
35.1. Milyen esetben élhet Vevő a jótállási jogával?
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján az Eladó jótállásra köteles a rendelet 1. számú mellékletében felsorolt új tartós fogyasztási cikkek (pl.: műszaki cikkek, szerszámok, gépek), valamint az ott meghatározott körben azok tartozékai és alkotórészei (a továbbiakban – jelen pontban – együtt fogyasztási cikként hivatkozva) eladása esetén.
Emellett az Eladó önként is jótállást vállalhat, amely esetben a Fogyasztónak minősülő Vevő számára jótállási nyilatkozatot kell átadnia.
A jótállási nyilatkozatot tartós adathordozón kell a Vevő rendelkezésére bocsátani, legkésőbb az Áru teljesítésének időpontjában.
A jótállási nyilatkozatban fel kell tüntetni:
- az arra vonatkozó egyértelmű nyilatkozatot, hogy az áru hibás teljesítése esetén a Fogyasztót a jogszabály szerinti kellékszavatossági jogok gyakorlása térítésmentesen megilleti, e jogait a jótállás nem érinti
- a jótállásra kötelezett nevét és címét
- a Fogyasztó által a jótállás érvényesítése érdekében követendő eljárást
- azon áru megjelölését, amelyre a jótállás vonatkozik és
- a jótállás feltételeit,
- az Áru vételárát.
35.2. Milyen jogok és milyen határidőn belül illetik meg a Vevőt a kötelező jótállás esetén?
35.2.1. Jótállási jogok
A Vásárló jótállási joga alapján kijavítási vagy kicserélési igénnyel élhet, a jogszabályban biztosított esetekben árleszállítást kérhet, vagy végső soron elállhat a szerződéstől, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
A Vásárló a kijavítás iránti igényét választása szerint az Eladó székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és az Eladó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti.
35.2.2. Érvényesítési határidő
A jótállási igény a jótállás időtartama alatt érvényesíthető, a jótállás időtartama a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet szerint:
- a.) 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,
- b.) 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
- c.) 250 000 forint eladási ár felett három év.
E határidők elmulasztása jogvesztéssel jár, azonban a fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a Vásárló a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.
A jótállási határidő a fogyasztási cikk a Vásárló részére történő átadásakor indul, vagy ha az üzembe helyezést az Eladó, vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik.
Ha a Vevő a fogyasztási cikket az átadástól számított hat hónapon túl helyezteti üzembe, akkor a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja.
35.2.3. Jótállási igény kezelésével kapcsolatos szabályok
A kijavítás kezelésekor az Eladónak törekedni kell arra, hogy a kijavítást 15 napon belül elvégezze. A kijavításra nyitva álló határidő a fogyasztási cikk átvételekor indul.
Ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a tizenöt napot meghaladja, akkor az Eladó a Vásárlót tájékoztatni köteles a kijavítás vagy a csere várható időtartamáról.
Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során az Eladó részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a vásárló eltérő rendelkezése hiányában az Eladó köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, az Eladó köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat nyolc napon belül a Vevő részére visszatéríteni.
A Vevő az ÁSZF elfogadásával hozzájárul, hogy számára a tájékoztatást elektronikus úton vagy a Vevő általi átvétel igazolására alkalmas más módon is megvalósulhasson.
35.2.4. Amennyiben az Eladó nem tudja a fogyasztási cikket 30 napon belül kijavítani:
- ha a Vásárló ehhez hozzájárult, számára a kijavítás teljesíthető későbbi határidőben, vagy
- amennyiben a Vásárló nem járul hozzá a kijavítás későbbi teljesítéséhez, vagy ezzel kapcsolatban nem nyilatkozott, számára a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül ki kell cserélni, vagy
- amennyiben a Vásárló nem járul hozzá a kijavítás későbbi teljesítéséhez, vagy ezzel kapcsolatban nem nyilatkozott, de a fogyasztási cikk cseréjére sincs lehetőség, a fogyasztási cikk számláján, vagy nyugtáján szereplő eladási árat kell számára a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül visszatéríteni.
35.2.5. Amennyiben a fogyasztási cikk 4. alkalommal hibásodik meg a Vásárló jogosult:
- az Eladó felé kijavítási igényel fordulni, vagy
- a kijavítási igény helyett a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés b) pontja alapján a vételár arányos leszállítását kérni az Eladótól, vagy
- a kijavítási igény helyett a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés b) pontja alapján a fogyasztási cikket az Eladó költségére kijavítani vagy mással kijavíttatani, vagy
- amennyiben a Vevő ezen jogaival (kijavítás, árleszállítás és mással kijavíttatás az Eladó költségére) nem él, vagy ezekkel kapcsolatban nem nyilatkozott, számára 8. napon belül a fogyasztási cikket ki kell cserélni, ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a fogyasztási cikk számláján, vagy nyugtáján szereplő eladási árat kell nyolc napon belül visszatéríteni számára.
A 151/2003 Korm. Rendelet szerinti kötelező jótállás alá eső rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a kijavítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a vállalkozás, vagy – a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás iránti igény esetén – a javítószolgálat gondoskodik.
35.2.6. Mi a viszonya a jótállásnak más szavatossági jogokkal?
A jótállás a szavatossági jogok (termék és kellékszavatosság) mellett érvényesül, alapvető különbség az általános szavatossági jogok és a jótállás között, hogy a jótállás esetén a Vevőnek kedvezőbb a bizonyítási teher.
Az Eladó önkéntes jótállási vállalása a kötelező jótállás időtartama alatt nem tartalmazhat a Vevőre nézve olyan feltételeket, amelyek hátrányosabbak azoknál a jogoknál, amelyeket a kötelező jótállás szabályai biztosítanak. Ezt követően azonban az önkéntes jótállás feltételei szabadon állapíthatók meg, azonban a jótállás ebben az esetben sem érintheti a fogyasztó jogszabályból eredő -így köztük a kellékszavatosságon alapuló jogainak fennállását.
35.2.7. Három munkanapon belüli csereigény
Webáruházon keresztüli értékesítés esetén is érvényesül a három munkanapon belüli csereigény intézménye. Három munkanapon belüli csereigényt a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alá tartozó új tartós fogyasztási cikkek esetében lehet érvényesíteni, amely szerint, ha a 3 munkanapon belül érvényesíti a Vevő a csereigény intézményét, akkor az Eladónak ezt úgy kell értelmeznie, hogy az Áru az eladáskor már hibás volt és minden további nélkül az Árut ki kell cserélnie.
35.2.8. Mikor mentesül az Eladó a jótállási kötelezettsége alól?
Az Eladó a jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Felhívjuk a figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet, egyébként viszont Önt a jótállásból fakadó jogok a szavatossági jogosultságoktól függetlenül megilletik.
36. Az áruk megfelelőségének szavatolására vonatkozó termékszavatosságra, kellékszavatosságra vonatkozó tájékoztatás fogyasztónak nem minősülő Vevők esetében
36.1. Kellékszavatossági jogok általános szabályai
Fogyasztónak nem minősülő Vevő – választása szerint–az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhet:
Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül az Ön által választott igény teljesítése lehetetlen vagy az Eladó számára más igénye teljesítéséhez képest aránytalan többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy a hibát az Eladó költségére a Vevő is kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja vagy – végső esetben – a szerződéstől is elállhat.
Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Ön viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra az Eladó adott okot.
Használt Áruk esetén alapesetben az általános szabályoktól eltérően alakulnak a szavatossági, jótállási jogok. A használt Áruk esetében is beszélhetünk hibás teljesítésről, azonban figyelembe kell venni azokat a körülményeket, amelyek alapján a Vásárló bizonyos hibák előfordulására számíthatott. Az avulás folytán ugyanis egyes hibák jelentkezései egyre gyakoribbakká válnak, amelyek következtében azt, hogy egy használt Áru ugyanolyan minőséggel rendelkezhet, mint egy újonnan vásárolt, nem lehet feltételezni. Ennek alapján a Vásárló csak az olyan hiányosságok tekintetében érvényesítheti a szavatossági jogait, amelyek a használtságból eredő hibákon felüliek, és azoktól függetlenül keletkeztek. Ha a használt Áru hibás és erről a Fogyasztónak minősülő Vásárló a vásárláskor tájékoztatást kapott, az ismert hiba vonatkozásában a Szolgáltatónak nincs felelőssége.
Fogyasztónak nem minősülő vásárlók esetében a kellékszavatossági jog érvényesítési határideje 1 év, amely a teljesítés (átadás) napján indul.
37. Termékszavatosság és Jótállás
A termékszavatosság, valamint a kötelező jótállás csak fogyasztónak minősülő vásárlót illet meg.
Amennyiben az Eladó adott Áruhoz önként jótállás biztosít, ezt az Áru megvásárlása során külön jelzi.
Amennyiben az Áruhoz a gyártó a fogyasztónak nem minősülő vásárlókra is kiterjedő gyártói jótállást biztosít, azt közvetlenül a gyártónál lehet érvényesíteni. Kelt: Fertőszentmiklós, 2023. augusztus 29.